جزئیات مطلب (کار، تبلیغات، خرید، فروش، خدمات و ...)

برای مطلب مورد نظر تصویری ثبت نشده فقط می توانید اطلاعات آن را مشاهده کنید

  • ثبت کننده: محسن صفرزائی

  • عنوان: تعریف و نمونه های موفق استارت آپ

  • طبقه بندی: موفقیت

متن

تعریف استارت آپ و چهار نمونه موفق آن در ایران

استارت آپ چیست؟

طبق تعریف نیل بلومنتال، موسس و مدیرعامل کمپانی واربی پارکر، استارت آپ یک شرکت نوپا است که برای یک مسئله در دنیای تکنولوژی، یک راه حل جدید ارائه می دهد و این درحالی است که تضمینی برای موفقیت شرکت از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد. از منظری دیگر طبق تعریف آدورا چئونگ، موسس و مدیرعامل کمپانی هوم‌جوی (یکی از استارت‌آپ‌های مطرح ایالات متحده در سال ۲۰۱۳) در تعریف استارت آپ می گوید تاسیس یا پیوستن به یک استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده‌آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق‌آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است.

برخلاف این که تصور می شود استارت آپ های موفق همگی از اوج شروع کرده اند، اتفاقا آن ها کار خود را از ایده های بسیار ساده آغاز نموده و تا مدت ها پا نگرفته بودند با تلاش و پشتکار و کار تیمی به اوج رسیده اند. در ادامه چهار استارت آپ موفق ایران معرفی می شوند.


 دی جی کالا

، حتی اگر تاکنون از دی جی کالا خرید نکرده باشید، حتما افراد زیادی را می شناسید که خریدهای آنلاینی از این سایت کرده اند و یا به شما پیشنهاد خرید از این سایت را داده اند. به نقل ازوب مک دی جی کالا استارت آپی است که حمید و سیعد محمدی (دو برادر) حدود 10 سال پیش راه اندازی کردند و اکنون یکی از بزرگ ترین استارت آپ های ایران است. سایت خرید آنلاینی که داستان راه اندازی آن به خرید یک دوربین عکاسی از سوی این دو برارد باز می گردد. حمید و سعید داستانشان را این گونه تعریف می کنند:« دوربین دیجیتال تازه آمده بود ( شاید دو، سه سال بود) و علاقه به عکاسی دیجیتال ما را بفکر خرید دوربین انداخت، علاقه داشتیم جدی و حرفه‌ای ‌عکاسی کنیم، خلاصه تصمیم گرفتیم با هم یک دوربین SLR دیجیتال بخریم، شاید آن زمان بالای یک میلیون تومان قیمت داشت و گران بود. چون پول پس اندازمان بود و با زحمت به دست آورده بودیم، برایمان خیلی مهم بود که دوربین درستی بخریم. بنابراین شروع کردیم به بررسی کردن که چه دوربین باید بخریم، با چه تجهیزات و لنزی و... البته باید بگویم که عموما هنوز کسی از فضای عکاسی دیجیتال و جزییات آن خیلی مطلع نبود و همه به دوربین های آنالوگ مسلط بودند. بنابراین به فکر راه دیگری افتادیم و یکی از گزینه‌هایی که این موقع ها همیشه درآستین داشتیم و داریم، استفاده از اینترنت است، کاری که خیلی آن زمان هنوز مرسوم نبود. تو اینترنت سرچی کردیم و دیدیم یک سایت‌هایی هست مثل دی پری ویو (dpreview.com) که کارشان اصلا همین است؛ راهنمایی و نقد و بررسی کردن محصولاتی که دارای پیچیدگی‌ هستند؛ مثل دوربین، وسایل صوتی و تصویری و... پس از طریق این سایت ها با محصولات مختلف، برندهای متنوع و مقایسه مدل‌ ها با همدیگر و امکانتشان آشنا شدیم و درنهایت تصمیم نهایی را برای خرید دوربین گرفتیم. آنقدر بررسی کرده بودیم که دیگر برای خودمان هم ماجرا جالب شده بود. در نهایت دوربین Nikon D70  را انتخاب و یک مغازه پیدا کردیم در جمهوری که دوربین را داشت، کلی ذوق داشتیم و خیالمان راحت بود که بالاخره دوربینی را که می خواستیم پیدا کرده ایم، دوربین را خریدیم و آمدیم خانه ولی تا جعبه را باز کردیم متوجه شدیم که لنز دوربین را عوض کرده اند و لنز ضعیف تری روی آن گذاشته اند که نه لرزشگیر دست داشت و نه فوکوس خودکار. ما به جزییات توجه کرده بودیم ولی در نهایت سرمان کلاه رفته بود. یعنی نهایت یک تجربه خوشایند بررسی و انتخاب یک محصول دیجیتال به پایان تلخ خرید منتهی شد.جمع بندی این تجربه ما را به فکر انداخت تا دی جی کالا را راه اندازی کنیم، سایتی که هم اطلاعات لازم برای خرید کالاهای دیجیتالی را به افراد بدهد و هم امکان خرید را برای آن ها مهیا کند».

   دیوار

به نقل از سایت وب مک، حسام آرمندهی مهندس کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف است. او بعد از پایان تحصیل در مقطه کارشناسی برای ادامه تحصیل در رشته کارآفرینی و کسب و کاربه سوئد و دانشگاه چالمرز رفت اما در میانه راه و در یکی از سفرها به ایران همه چیز به گونه ای دیگر برایش رقم خورد. حسام و دوستانش در مجموعه کافه بازار از دانشگاه شریف بایکدیگر دوست و همراه شده بودند. حسام که همزمان با تعطیلات سال نو میلادی سوئد را به قصد ایران ترک کرده بود با پروژه ی رضا محمدی و دیگر دوستان قدیمی اش در دانشگاه شریف آشنا شد. آن ها  نام پروژه را « فارسی تل» گذاشته بودند، هدف آن ها در این پروژه فارسی سازی اندروید و تولید تعدادی برنامه ضروری فارسی بود. حسام آرمندهی به حدی جذب این پروژه شد که با پایان تعطیلاتش ترجیح داد در ایران بماند و روی این پروژه که آینده ای روشن در آن می دید کار کند. او در گفت و گویی با سایت تخصص «دیجایتو» درباره آن روزها و ماندش در ایران گفته:« وقتی به تهران آمدم دیدم برخی از دوستان و همکلاسیان سابقم در دانشگاه شریف از جمله رضا محمدی، بر روی پروژه فارسی‌تل کار می‌کنند؛ وقتی از پروژه فهمیدم به آن علاقه‌ مند شدم و قرار شد دو هفته بیشتر در ایران بمانم تا با شرکت‌هایی همچون ایرانسل و سونی درباره توزیع این محصول مذاکره کنیم، اما این دو هفته تعطیلات از پیش برنامه ‌ریزی شده‌ در عمل هیچوقت تمام نشد.»در این بین همه چیز آن گونه که حسام آرمندهی فکر می کرد در پروژه فارسی تل رقم نخورد وکار به نتیجه نرسید ولی این ماجرا باعث هم نشد که او و دوستانش دست از کار بکشند، بلکه به فکر ایده ای جدید افتادند که از دل آن « کافه بازار» خارج شد. حسام آرمندهی در گفت و گویی با روزنامه دنیای اقتصاد درباره آن دوران گفته: « سال ۸۹ با کار روی محصول فارسی تل شروع کردیم. این محصول نتوانسته بود به فروش مورد انتظار برسد و بعد از اینکه ما اضافه شدیم هم کاری از پیش نبرد، ما در طول یک ماه سیستم عاملی را که تولید کرده بودیم کنار گذاشتیم و یک کار جدید شروع کردیم چون دیدیم نمی ‌شود دو سال دیگر روی آن حساب کرد. نکته مهم در این میان این است که باید سریع تصمیم بگیریم و راهی را که تا نیمه رفته ‌ایم‌ تغییر دهیم. این تغییر هم نیازمند جرات است و هم سرعت عمل. کمتر شرکتی است که جرات این کار را داشته باشد. همین الان شرکت‌ های بزرگی هستند که باید عوض شوند و مثلا 10سال دیگر روشی که الان دارند استفاده می ‌کنند منسوخ شده است ولی جرات تغییر ندارند. بنابراین تحولات صورت نمی‌ گیرد و به مرور و با شیب بسیار کم رو به نابودی می ‌روند».

  شیپور

به نقل از سایت وب مک، شیپور توسط رضا اربابیان راه اندازی شده و ایده آن از علاقه رضا به خرید کالاهای دست دوم به وجود آمده است. رضا اربابیان در نوجوانی برای ادامه تحصیل به کانادا رفته و بعد از پایان تحصیل دانشگاهی در رشته MBA و بازگشت به ایران متوجه کمبودی شده است. او جای امکاناتی برای سهولت خرید کالاهای دست دوم اینترنتی را خالی یافته؛ بنابراین به فکر راه اندازی سایتی مشابه سایت های مشهوری همچون ebay در این زمینه شده است. اربابیان پس از بازگشت به ایران، به کار و اینکه چه فعالیتی را شروع کند می اندیشید. نکته این بود که علاقه چندانی هم به کار برای دیگران به صورت یک کارمند نداشت ترجیح می داد کسب و کار خود را راه‌اندازی کند. دائم ذهنش روی این موضوع می‌چرخید تا اینکه ایده راه‌اندازی یکنیازمندی‌های آنلاین به ذهنش رسید. سایتی که پیش از بازگشت به ایران در کانادا شبیهش را بارها دیده و از آنها خرید کرده بود و حتی چیزهایی را در آن به فروش گذاشته بود او وقتی در ایران دید که چنین امکانی وجود ندارد پس تصمیم گرفت و دست به کار شد.

مامان پز

به نقل از سایت وب مک، سایت مامان پز  متعلق به یک رستوران با یک مکان مشخص نیست بلکه یک سایت سفارش غذاست که شامل مجموعه مادرانی است که در چند گوشه شهر شلوغ و پرترافیک تهران برای مشتریان سایت مامان پز در خانه هایشان غذای خانگی می پزند. تبسم لطیفی صاحب ایده و راه انداز سایت مامان پز می باشد. وی دانش آموخته مهندسی برق و فوق لیسانس MBA  از دانشگاه شریف است. راه اندازی این سایت مسیری بود که جرقه اش در یکی از کلاس های دانشگاه زده شد، به نقل از وب مک، زمانی که برای کار عملی قرار شد تبسم لطیفی و دیگر همکلاسی هایش هرکدام راه اندازی یک کسب و کار دانش بنیان را پیشنهاد دهند و جزییات ایده خود را به کلاس ارائه کنند. ایده تبسم لطیفی راه اندازی سایت مامان پز بود که البته مورد استقبال استاد و دیگر همکلاسی هایش هم قرار گرفت و همین ماجرا اعتماد به نفسی ویژه به او داد تا تشویق شود و طرحش را به جشنواره استارت آپ ویکند هم ببرد. او در این جشنواره به موفقیت رسید و توانست جایزه نخست را کسب کند و همین باعث شد که به شکل جدی به فکر راه اندازی سایت مامان پز و فراهم کردن زمینه های اجرایی آن بیفتد. البته او در این راه تنها نبوده و یک تیم سه نفره دیگر شامل مهدی مسکین متخصص مدیریت و بازاریابی، سروناز آرین‌فر کارشناس کارآفرینی و راه اندازی سایت های اینترنتی و معین نیکخواه متخصص فناوری اطلاعات او را همراهی کردند. سایت مامان پز در واقع کار تیمی 4 نفر از جوانان با استعداد و به روز است که رسما در 11 اردیبهشت سال 1392 و همزمان با روز مادر رسما افتتاح و بارگذاری شد.

منبع: وب مک و زومیت

بازگشت به صفحه اصلی

زابل ایران
تلفن: 09033101304
ایمیل: mohsnsfrz@yahoo.com

چند اصل مدیریت کسب و کار
o- از هر فرصتی برای استخدام و به کارگیری افراد برجسته استفاده کنید
o- با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه کاری آنها را از بین نبرید
o- نحوه سازماندهی امور،باید بگونه ای باشد که انعطاف پذیری، چابکی و پتانسیل نوآوری در سازمان تقویت شود
o- نمیدانم را به هنوز نمی دانم تغییر دهید
o- یک مشتری خشنود، رضایتش را به 3 نفر می‌گوید اما یک مشتری ناخشنود 20 نفر را باخبر می‌کند
o- مهم است که برای هر روز یا هر هفته اهدافی تعیین کنید